Możliwość, że kontrahent (klient, dostawca) nie wywiąże się ze swoich zobowiązań.
Więcej na podstronie o ryzyku kredytowym.
Dotyczy oceny realizowanej za pomocą credit scoringu.
Więcej na podstronie o ocenie kredytowej.
Termin credit scoring oznacza proces kwantyfikacji prawdopodobieństw wypłacalności na podstawie punktów przyznanych poszczególnym cechom potencjalnego kredytobiorcy oraz podejmowania na tej podstawie decyzji o przyznaniu bądź odnowie kredytu [Z. Marciniak: Zarządzanie wartością i ryzykiem przy wykorzystaniu instrumentów pochodnych, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa 2001, s. 174.]
Scoring, (karta scoringowa, albo model scoringowy), jako produkt finalny jest zbiorem kilku zazwyczaj, ok. 8–10 cech, za które – w zależności od poziomu cechy – przyznawane są punkty. Suma określa ocenę punktową klienta. I choć jest to tylko kwestia umowna, zwyczajowo im wyższa ocena punktowa, tym kontrahent jest lepiej oceniany.
Scoring służy do diagnostyki wyprzedzającej podjęcie decyzji o rozpoczęciu współpracy
z innym podmiotem gospodarczym. Nie jest też precyzyjną prognozą zmian jego sytuacji finansowej – nie wszystko o danym podmiocie jest zawsze wiadome osobom przygotowującym tę ocenę. Pozwala przygotować raczej pewną hipotezę (rating) co do sytuacji finansowej badanego podmiotu w okresie roku, czy kontraktu, do której należy podchodzić z odpowiednią ostrożnością, analizując także stale rozwój sytuacji w otoczeniu badanego podmiotu.
Rating finansowy stanowi syntetyczny wskaźnik określający stopień zaufania do danego przedsiębiorstwa. Głównie informuje on, jakie są szanse, iż przedsiębiorstwo będzie w stanie w przyszłości wypełnić swoje zobowiązania wynikające z zaciągniętych długów.
Przedstawia opcję / hipotezę o przyszłej sytuacji finansowej wiarygodności przedsiębiorstwa.
Rozpatruje on wiele informacji z różnych obszarów. Najważniejszą z informacji, którą przedstawia rating jest prawdopodobieństwa upadku (ang. Probability of Default, PD).
Zachęcamy także do zapznania się z informacjami na stronach Wikipedii.
Proces przebiega w następujących etapach:
1. Zaloguj się do serwisu i korzystając z menu przejdź do „Uruchom eScoring”.
2. Zbierz dane konieczne do wypełnienia ankiety składającej się z części jakościowej (informacje na podstawie doświadczeń o współpracy z kontrahentem, informacje z Internetu – tzw. „biały wywiad”) oraz z części ilościowej (dane ze sprawozdania finansowego, bilansu zysków i strat). Dane, w przypadku spółek giełdowych oraz dużych przedsiębiorstw można często pobrać z ich stron internetowych. Można też poprosić bezpośrednio kontrahenta, z którym chcemy w przyszłości współpracować lub skorzystać z wywiadowni.
4. Wypełnij ankietę w części jakościowej.
5. Wypełnij ankietę w części ilościowej. W tej części wprowadzamy także informacje o własnym Kapitale Własnym.
6. Zweryfikuj poprawność wprowadzonych danych. Zwróć szczególnie uwagę na poprawność wprowadzanych danych w części ilościowej.
6. Wylicz rating oraz wartości limitu kredytowego klikając w „generuj raport scoringowy”.
Uzyskane w tym punkcie informacje składają się z części dotyczącej ratingu, wyrażonego w punktach od 0 do 10 oraz części dotyczącej limitów kredytowych. Pierwszy limit wynika z informacji uzyskanych o kontrahencie. Drugi limit uwzględnia wysokość „Kapitału Własnego” Państwa firmy.
Poniżej tabela punktów ratingowych ze szczegółowym opisem:Z wywiadowni i „białego wywiadu” (m.in. internet). Cześć firm przedstawia dane na swych stronach, lub udostępnia je po kontakcie zainteresowanego partnera biznesowego.
Biały wywiad jest to forma działań wywiadowczych, polegających na wyszukiwaniu i gromadzeniu informacji pochodzących z ogólnie dostępnych źródeł takich jak Internet, prasa, telewizja, radio, kontakty biznesowe - otoczenie biznesowe. Tego typu informacje są bardzo ważne przy finalnym podjęciu decyzji o współpracy z wybranym kontrahentem. Dlatego też serdecznie zachęcamy do śledzenia naszego bloga "Ryzyko kredytowe".
Proponujemy bardzo ostrożne podejście do takich sytuacji. Należy zasięgnąć opinii jednej z renomowanych wywiadowni gospodarczych.
Jest to zawsze pewna hipoteza, która może ulec negatywnej weryfikacji w wyniku zawirowań w gospodarce. Doświadczenie wskazuje jednak, że podmioty z lepszym ratingiem rzadziej bankrutują.
W naszym serwisie Klient realizuje jedynie ocenę scoringową bazując na danych pozyskanych od klienta, czy z wywiadowni. Czyli dostarczamy instrument do oceny, a nie dane wykorzystywane do tej oceny.
Aby się zarejestrować wejdź na stronę www.ocenafirmy.com.pl/registration, podaj swój adres e-mail oraz hasło i potwierdź rejestrację klikając w wysłany link na podany adres e-mail.
Rejestracja w serwisie jest bezpłatna.
Aby się z nami skontaktować skorzystaj z formularza kontaktowego dostępnego w serwisie. Odpowiemy najszybciej jak to tylko możliwe.